ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-09-08 15:36:13 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Zadania wydziału


Zajmuje się realizacją zadań wynikających z zakresu prawa wodnego, geologicznego, prawa ochrony środowiska, ochrony przyrody, rybactwa śródlądowego, prawa łowieckiego i gospodarki leśnej.

Stanowiska pracy w wydziale

Stanowisko do spraw rolnictwa i ochrony przyrody
  1. W zakresie rolnictwa:
    • współdziałanie z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego,
    • współdziałanie z Inspekcjami: Ochrony Roślin, Weterynaryjną, Nasienną,
    • współdziałanie ze związkami rolniczymi,
    • współdziałanie ze związkami branżowymi w zakresie tworzenia i utrzymania punktów rozrodu zwierząt (punkty kopulacyjne, inseminacyjne - zabezpieczanie odpowiednich do rozrodu rozpłodników).
    • problematyka rolnictwa ekologicznego.
  2. Współpraca z Powiatowym Zespołem Reagowania Kryzysowego.
  3. Przygotowanie decyzji w sprawach tworzenia i likwidacji spółek wodnych.
  4. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych w tym:
    • w przypadku stwierdzenia niezgodności z prawem lub statutem spółki wodnej - przygotowywanie decyzji o ich nieważności,
    • w przypadku naruszenia przez zarząd spółki prawa lub statutu - przygotowywanie decyzji o rozwiązaniu zarządu spółki i wyznaczeniu osoby pełniącej jego obowiązki,
    • przygotowywanie decyzji o ustanowieniu zarządu komisarycznego spółki wodnej,
    • zwracanie uwagi organom spółki na konieczność podwyższenia wysokości składek lub innych świadczeń,
    • ustalanie w drodze decyzji wysokości i rodzaju świadczeń właścicielom gruntów niebędących członkami spółki a odnoszącym korzyści z urządzeń spółki.
  5. Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad konserwacją i utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych na gruntach rolników indywidualnych (przygotowywanie projektów decyzji, kontrola urządzeń wodnych).
  6. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
  7. Rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb.
  8. Prowadzenie rejestrów: sprzętu posiadanego przez uprawnionych do rybactwa oraz służących do amatorskiego połowu ryb.
  9. Rejestracja zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpisanie do rejestru.
  10. W zakresie ochrony przyrody:
    • popularyzowanie ochrony przyrody w społeczeństwie,
    • sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystywania jej zasobów,
    • Załatwianie spraw interwencyjnych w zakresie rolnictwa i ochrony przyrody.
  11. Przygotowywanie decyzji zobowiązującej do przedstawienia oceny oddziaływania inwestycji lub obiektu budowlanego albo zespołu obiektów na środowisko w stosunku do inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska w prowadzonym zakresie.
  12. Współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Przyrody w Olsztynie w zakresie ochrony przyrody, rybackiego użytkowania jezior rezerwatowych.
  13. Pilotowanie spraw związanych z pozyskiwaniem środków UE w zakresie rolnictwa.
  14. W zakresie organizacji hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich prowadzenie spraw związanych z dopuszczeniem reproduktora do rozrodu naturalnego na czas określony.
Stanowisko do spraw gospodarki leśnej i łowieckiej
  1. W zakresie gospodarki leśnej w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa:
    • przygotowywanie decyzji o wykonaniu na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, gdy występują w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
    • prowadzenie spraw dotyczących przyznania - na wniosek właściciela lasów po zaopiniowaniu przez nadleśniczego-środków z budżetu państwa na finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpił szkody spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie szkody spowodowane klęskami żywiołowymi,
    • przygotowywanie propozycji o przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
    • cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa i wydawanie świadectw legalności pozyskania drewna,
    • przygotowywanie wniosków do wojewody o uznanie lasu za ochronny,
    • ustalanie i nadzorowanie wykonania zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzenia lasów,
    • zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów i inwentaryzacji lasów do 10 ha należących do osób fizycznych i rozpatrywanie zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu,
    • kontrolowanie wykonania zadań określonych w uproszczonych planach urządzenia lasów inwentaryzacjach lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
    • przygotowywanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzania lasu, w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu,
    • udział w uzgadnianiu wykorzystania środków funduszu leśnego z przeznaczeniem na zalesianie gruntów,
    • ustalanie potrzeb w zakresie zalesiania gruntów i kontrola zalesień.
  2. W zakresie gospodarki łowieckiej:
    • przygotowanie zezwoleń, w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny,
    • przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców,
    • prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich,
    • przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obszarów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
  3. W zakresie ochrony przyrody:
    • przygotowywanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z nieruchomości będących własnością gmin,
    • opiniowanie wniosków dotyczących usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa oraz stanowiących mienie Powiatu Giżyckiego.
  4. W zakresie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia:
    • prowadzenie dokumentacji dotyczącej naliczania miesięcznego ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych,
    • dokonywanie co 3 lata oceny udatności upraw dokonanych w trybie ustawy,
    • przygotowywanie decyzji o przekazaniu praw i obowiązków związanych z prowadzeniem uprawy leśnej, w przypadku sprzedaży gruntu,
    • przygotowywanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu po stwierdzeniu, że uprawa leśna jest prowadzona niezgodnie z planem zalesienia lub uproszczonym planem urządzenia lasu,
    • przygotowywanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu, zwrocie kosztów sadzonek, kosztów sporządzenia planu zalesienia, pobranego ekwiwalentu wraz z odsetkami ustawowymi, w przypadku zniszczenia uprawy leśnej w wyniku celowego działania właściciela gruntu,
    • prowadzenie i przetwarzanie rejestru wniosków o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.
  5. Załatwianie spraw interwencyjnych w zakresie leśnictwa i łowiectwa oraz uszkodzeń innych drzewostanów.
Stanowisko do spraw gospodarki wodnej

W zakresie wód powierzchniowych i podziemnych wynikających z ustawy prawo wodne:

  1. prowadzenie spraw dotyczących ustalenia linii brzegowej wód żeglownych i pozostałych oraz rozstrzyganie sporów o rozgraniczeniu gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi z gruntami przyległymi do tych wód.
  2. przygotowanie propozycji przyznawania odszkodowań dla właścicieli gruntów za zajęcie gruntów przez wody stanowiące własność Państwa .
  3. załatwianie spraw związanych z ustalaniem za odszkodowaniem przejścia, przejazdu oraz miejsc przeznaczonych do stałego korzystania z gruntów celem dostępu do wody i swobodnego ruchu wzdłuż wód,
  4. przygotowywanie opinii projektów warunków korzystania z wód dorzecza,
  5. przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych zgodnie z obowiązującymi procedurami na szczególne korzystanie z wód powierzchniowych oraz rozstrzyganie sporów powstałych w związku z wydaniem tych pozwoleń a w szczególności:
    • poboru wód powierzchniowych,
    • pozyskiwania trzciny w celach gospodarczych,
    • odprowadzanie lub doprowadzanie wody za pomocą urządzeń przechodzących przez grunt innego właściciela,
    • budowy: stawów rybackich, pomostów, kąpielisk, innych obiektów budownictwa hydrotechnicznego.
  6. prowadzenie spraw związanych z powszechnym korzystaniem z wód, dla których nie obowiązuje to korzystanie z mocy ustawy.
  7. uzgodnienie lokalizacji oraz warunków realizacji inwestycji obejmującej urządzenia wodne, których wykonanie wymaga pozwolenia wodnoprawnego.
  8. przygotowanie propozycji o ograniczeniu prawa własności nieruchomości za odszkodowaniem lub wykupie nieruchomości, związanych z wydaniem pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód.
  9. przygotowywanie czasowych ograniczeń w korzystaniu z wód.
  10. prowadzenie spraw dotyczących ustalania miejsca wydobywania żwiru, piasku i innych materiałów w ramach powszechnego korzystania z wód.
  11. przygotowywanie decyzji o wykonaniu przez państwowe jednostki organizacyjne koniecznych robót i urządzeń, wykonanie których spowoduje trwałe polepszenie stosunków wodnych na gruncie.
  12. prowadzenie spraw związanych z cofnięciem pozwolenia wodnoprawnego lub ograniczeniem bez odszkodowania.
  13. udział w organizowaniu i koordynowaniu akcjami zwalczającymi klęsk żywiołowych, prowadzenie spraw związanych z nakładaniem obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych dla zwalczania tych klęsk.
  14. udział w przeglądach budowli hydrotechnicznych w ramach Pow. Komitetu Przeciwpowodziowego.
  15. współudział w uaktualnieniu i prowadzeniu dokumentacji operacyjnej Komitetu Przeciwpowodziowego Starostwa Giżyckiego.
  16. W zakresie gospodarki rybackiej:
    • przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej nie zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych.
    • wyrażanie zgody na ustawienie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
    • współpraca z Państwową Strażą Rybacką.
    • sprawy powołania Społecznej Straży Rybackiej.
  17. przygotowywanie decyzji zobowiązującej do przedstawienia oceny oddziaływania inwestycji lub obiektu budowlanego na środowisko w stosunku do inwestycji mających pogorszyć stan środowiska w zakresie prawa wodnego.
  18. przygotowywanie pozwoleń wodno prawnych na pobór wód podziemnych oraz wykonania urządzeń służących do poboru tych wód zgodnie z obowiązującymi procedurami wodnoprawnymi.
  19. przygotowywanie pozwoleń wodno prawnych na wykonanie i eksploatację urządzeń wodnych służących do ujmowania wód podziemnych,
  20. prowadzenie spraw związanych z cofnięciem pozwoleń wodno prawnych lub ograniczeniem bez odszkodowania w zakresie gospodarowania wodami podziemnymi,
  21. opracowywanie projektów decyzji o ustanawianiu stref ochronnych ujęć wodnych na potrzeby wodociągów publicznych,
  22. prowadzenie spraw z zakresu hydrogeologii.
Stanowisko do spraw ochrony środowiska i gospodarki odpadami
  1. W zakresie ochrony środowiska:
    1. prowadzenie ocen jakości gleby i ziemi oraz obserwacji zmian w ramach państwowego monitoringu środowiska,
    2. prowadzenie aktualizowanego corocznie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obowiązek rekultywacji obciąża starostę,
    3. dokonywanie rekultywacji zanieczyszczonej gleby lub ziemi, określonej w art. 102 ust. 4 i 5 Prawa ochrony środowiska,
    4. określanie w drodze decyzji warunków i kosztów rekultywacji,
    5. nakładanie w drodze decyzji obowiązku prowadzenia pomiarów zawartości substancji w glebie lub ziemi,
    6. uzgadnianie w drodze decyzji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę,
    7. uzgadnianie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia,
    8. stwierdzanie obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i jego zakresu, biorąc pod uwagę charakterystykę przedsięwzięcia, wielkość emisji, usytuowanie oraz rodzaj i skalę jego oddziaływania na środowisko,
    9. zobowiązywanie w drodze decyzji prowadzącego instalację podmiotu korzystającego ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko
    10. nakładanie decyzją administracyjną obowiązku prowadzenia pomiarów zawartości substancji w glebie lub ziemi na podmioty korzystające ze środowiska tam gdzie istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia określonych norm,
    11. przyjmowanie wyników pomiarów od prowadzących instalacje oraz użytkowników urządzeń o ile pomiary te mają szczególne znaczenie ze względu na potrzebę zapewnienia systematycznej kontroli wielkości emisji,
    12. nakładanie w drodze decyzji, na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia, obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki o których umowa w art. 147 lub określone w trybie art. 56 Prawa ochrony środowiska,
    13. ustalanie w drodze decyzji, wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
    14. nakładanie na podmiot negatywnie oddziaływujący na środowisko w trakcie jego eksploatacji, określonych obowiązków, takich jak:
      • ograniczenie oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia,
      • przywrócenie środowiska do stanu właściwego w razie braku możliwości nałożenia obowiązku,
      • zobowiązanie podmiotu korzystającego ze środowiska do uiszczenia na rzecz właściwego powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej kwoty pieniężnej odpowiadającej wysokości szkód wynikłych z naruszeniem stanu środowiska.
    15. sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Starosty,
    16. realizowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powierzchni ziemi oraz innych zadań ustalonych przez radę powiatu, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikających z zasady zrównoważonego rozwoju, w tym na programy ochrony środowiska,
    17. rejestrowanie, gromadzenie, udostępnianie i wyłączanie jawności informacji o środowisku i jego ochronie,
    18. przygotowywanie projektów uchwał w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
  2. W zakresie gospodarki odpadami:
    1. przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami,
    2. wydawanie decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
    3. wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
    4. wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów,
    5. wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów dla prowadzącego instalację,
    6. zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska odpadów,
    7. wyrażanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części na wniosek zarządzającego składowiskiem odpadów,
    8. aktualizacja co 4 lata planu gospodarki odpadami,
    9. przygotowywanie sprawozdań co 2 lata z realizacji powiatowego planu gospodarki odpadami (wg. stanu na 31 grudnia w terminie do 30 czerwca po upływie okresu sprawozdawczego),
    10. prowadzenie i przetwarzanie rejestru posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów,
    11. przyjmowanie informacji o wytworzonych odpadach w wyniku poważnej awarii lub poważnej awarii przemysłowej,
    12. przygotowywanie decyzji nakładających obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków,
    13. ustalenie sposobu gospodarowania odpadami z wypadków w przypadku:
      • braku możliwości wszczęcia lub prowadzenia postępowania egzekucyjnego,
      • konieczności natychmiastowego ich zagospodarowania ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwości zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku,
    14. przygotowywanie wniosków do WFOŚiGW na pokrycie kosztów gospodarowania odpadami z wypadków,
    15. załatwianie spraw interwencyjnych, dokonywanie wizji lokalnych związanych z gospodarką odpadową.
  3. W zakresie ochrony przed hałasem:
    1. wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,
    2. dokonywanie ocen stanu akustycznego środowiska oraz prowadzenie obserwacji zmian dokonujących się w ramach państwowego monitoringu środowiska,
    3. sporządzanie map akustycznych uwzględniających informacje wynikające z map akustycznych terenów przyległych do szlaków komunikacyjnych a sporządzanych przez zarządzających nimi,
    4. przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających na określonych zbiornikach wód stojących lub płynących dla zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach rekreacyjno- wypoczynkowych,
    5. załatwianie interwencji w sprawach emisji hałasu.
« powrót do poprzedniej strony