Ekran listy informacji
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Zadania wydziału
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów.
Podstawę prawną działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 184)
Podstawę prawną działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 184)
Do zadań rzecznika należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów może również:
- wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- sygnalizować Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- występować do sądu z wnioskiem o nałożenie kary grzywny na podmiot naruszający obowiązek udzielenia rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia rzecznika;
- występować jako oskarżyciel publiczny w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW w GIŻYCKU ZNAJDUJĄ SIĘ TUTAJ
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Starostwo Powiatowe w Giżycku |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Katarzyna Maciejczuk |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2008-09-09 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Katarzyna Tota - Leszczyńska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2008-09-09 10:04:30 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Sławomir Maculewicz |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2008-09-09 10:04:40 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Sławomir Maculewicz |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-01-08 20:40:20 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 5002 raz(y) |