Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Prowadzenie postępowania w sprawie rzeczy znalezionychDrukuj informacjęSprawa: Prowadzenie postępowania w sprawie rzeczy znalezionychSzczegóły informacji
Prowadzenie postępowania w sprawie rzeczy znalezionych
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Wydział Organizacyjny
Ogłoszono dnia: 2009-03-06 11:48:24
Termin załatwienia
niezwłocznie
Osoba kontaktowa
Iwona Augustynowicz
Miejsce załatwienia
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Giżycku Aleja 1 Maja 14, pokój 13.
Telefon kontaktowy
087 428 59 58
Adres e-mail
sekretariat@gizycko.starostwo.gov.pl
Sposób załatwienia
- Sporządzenie protokołu przyjęcia rzeczy znalezionej lub porzuconej oraz przygotowanie pokwitowania dla znalazcy o przekazaniu rzeczy.
- Koszty przechowywania i sprzedaży rzeczy, utrzymania jej w należytym stanie (w tym koszty ogłoszenia w prasie) oraz koszty poszukiwań do wysokości wartości rzeczy w dniu odbioru, zgodnie z § 9 ust.1 n/w rozporządzenia, obciążają uprawnionego do odbioru rzeczy. Właściciel rzeczy ponosi koszty do wysokości kosztów poniesionych przez urząd.
- Wydanie rzeczy osobie uprawnionej do odbioru rzeczy (właścicielowi rzeczy) następuje niezwłocznie po ustaleniu właściciela.
- Gdy nie ustalono właściciela, rzecz znaleziona zostaje zdeponowana na okres 2 lat, jeśli wiadomo, że po tym okresie nie straci na wartości. Złoto, pieniądze lub inne cenne rzeczy są przekazywane w depozycie.
- Starosta po okresie 3 lat od dnia wezwania do odbioru rzeczy występuje z wnioskiem do sądu o przepadek rzeczy na rzecz Skarbu Państwa.
- Rzecz która staje się własnością Skarbu Państwa jest przekazywana do właściwego Urzędu Skarbowego celem likwidacji depozytu.
- Osoby poszukujące rzeczy zagubionej i zgłaszajace się do Biura Rzeczy Znalezionych muszą okreslić:
- jaka rzecz (przedmiot) został zagubiony, opisać wygląd rzeczy z podaniem znaków szczególnych,
- przedstawić dowody stwierdzajace posiadanie zagubionej rzeczy (np. dowód zakupu, numery seryjne, własne oznaczenie bądź np. opis widocznych śladów zużycia).
Miejsce odbioru
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich w Giżycku, Aleja 1 Maja 14, pokój 13.
Wymagane Dokumenty
Sporządzenie protokołu przyjęcia rzeczy do depozytu.
Opłaty
Koszty przechowywania i sprzedaży rzeczy, utrzymania jej w należytym stanie (w tym koszty ogłoszenia w prasie) oraz koszty poszukiwań do wysokości wartości rzeczy w dniu odbioru, zgodnie z § 9 ust.1 n/w rozporządzenia, obciążają uprawnionego do odbioru rzeczy. Właściciel rzeczy ponosi koszty do wysokości kosztów poniesionych przez urząd.
Tryb odwoławczy
nie ma
Uwagi
- Do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmowane są do przechowania rzeczy znalezione na terenie Powiatu Giżyckiego z wyjątkiem:
- rzeczy, które nie przedstawiają żadnej wartości,
- rzeczy, co do których nie istnieje domniemanie, iz zostały porzucone z zamiarem pozbycia się ich własności,
- rzeczy znalezionych w budynku publicznym albo innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publicznosci,
- rzeczy znalezionych w srodkach transportu publicznego,
- Sprzęt lub ekwipunek wojskowy, dokumenty wojskowe, broń, amunicję, materiały wybuchowe, aparaturę radiowo - nadawczą, dowody osobiste, paszporty i inne dokumenty, należy niezwłocznie oddać najbliższej jednostce Policji.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny - Księga druga, Tytuł I, Dział II, Rozdział III. Inne wypadki nabycia i utraty własności, art.183 – 189 KC.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1966r. w sprawie rzeczy znalezionych.
- Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów.