Akty prawa miejscowego
Pobierz dane XMLAkt prawny: XLIV.273.2018Drukuj informacjęAkt prawny: XLIV.273.2018Szczegóły informacji
XLIV.273.2018
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XLIV
Kadencja: V kadencja (2014-2018)
Data wejścia w życie: 22-11-2018
Data podjęcia/podpisania: 2018-08-30
Tytuł aktu:
w sprawie zmiany Statutu Powiatu Giżyckiego
Zmienia:
III/3/98
Na podstawie:
art.12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995 z późn. zm.)
Treść:
uchwala się, co następuje:
§ 1
W Statucie Powiatu Giżyckiego z dnia 15 grudnia 1998 r. stanowiącym załącznik do Obwieszczenia Przewodniczącego Rady Powiatu w Giżycku z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Powiatu Giżyckiego (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2016 r., poz. 3466) wprowadza się następujące zmiany:
- w § 14 zmienia się ust. 2, który po zmianach otrzymuje brzmienie:
„2. Kadencja trwa 5 lat, licząc od dnia wyborów.” - w § 15 po pkt 6 dodaje się pkt 6a w następującym brzmieniu:
„6a) rozpatrywanie raportu o stanie powiatu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia wotum zaufania dla Zarządu z tego tytułu;”; - w § 18 dodaje się ust. 8. w następującym brzmieniu:
„8. Na wniosek klubu radnych Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, zgłoszony przez klub radnych, jeżeli wpłynął on do rady co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji. W trybie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, każdy klub radnych może zgłosić nie więcej niż jeden projekt uchwały na każdą kolejną sesję.” - W § 19 skreśla się ust. 4;
- W § 21 w ust. 1 skreśla się zdanie drugie;
- po § 26 dodaje się § 26a - § 26c w brzmieniu:
„§ 26a. Rada powołuje Komisję skarg, wniosków i petycji, do której zadań należy:- rozpatrywanie skarg na zarząd powiatu i powiatowe jednostki organizacyjne, z zastrzeżeniem spraw rozpatrywanych przez odrębne organy;
- rozpatrywanie wniosków,
- rozpatrywanie petycji,”
„§ 26b.
- W skład Komisji wchodzi od 3 do 5 radnych, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących Rady oraz Członków Zarządu.
- Przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji oraz jego zastępcę wybiera Rada spośród członków komisji zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W tym trybie następuje też odwołanie tych osób.
- Rada może odwołać Komisję skarg, wniosków i petycji w pełnym składzie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady. Wybór nowego składu Komisji następuje na tej samej sesji.
- Zmiany w składzie komisji skarg, wniosków i petycji mogą być dokonywane w każdym czasie na wniosek Przewodniczącego Komisji, Przewodniczącego Rady lub członka tej Komisji.
- W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Komisji stosuje się odpowiednio § 20 ust. 4a.”
„§ 26c.
- Skargi, wnioski, petycje złożone według właściwości rzeczowej do Rady, przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie do rozpatrzenia przez Komisję skarg, wniosków i petycji.
- Odwzorowanie cyfrowe petycji (skan) Przewodniczący Rady kieruje do zamieszczenia na stronie internetowej(BIP).
- Komisja skarg, wniosków i petycji rozpatruje, analizuje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach.
- Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komisji w związku z wpływem sprawy do rozpatrzenia.
- Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swojego składu.
- Przy rozpatrywaniu skarg Komisja zaprasza, odpowiednio, przedstawicieli Zarządu, przedstawicieli jednostki powiatowej, będących przedmiotem skargi oraz osoby skarżące. Wysłuchuje zainteresowane strony, analizuje przedłożone materiały, w razie potrzeby korzysta z opinii prawnej.
- Na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja skarg, wniosków i petycji przygotowuje projekt odpowiedzi na skargę i następnie Przewodniczący Komisji przekazuje projekt uchwały Rady wraz z uzasadnieniem Przewodniczącemu Rady.
- Członek Komisji skarg, wniosków i petycji podlega wyłączeniu z rozpatrywania sprawy, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
- Przy rozpatrywaniu wniosków Komisja skarg, wniosków i petycji analizuje złożony wniosek, bada go i w przypadku gdy wymaga on uprzedniego uzupełnienia i wyjaśnienia zbiera niezbędne materiały i następnie po ich przeanalizowaniu Przewodniczący Komisji wypracowane stanowisko Komisji przekazuje Przewodniczącemu Rady.
- Skargi i wnioski powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od ich wpływu, z zachowaniem przepisów szczególnych odrębnie regulujących termin rozpatrzenia skarg i wniosków.
- Przy rozpatrywaniu petycji Komisja skarg, wniosków i petycji analizuje na posiedzeniu treść petycji, bada możliwości jej realizacji, w razie potrzeby uzupełnia wiedzę o dodatkowe informacje i materiały. Następnie Przewodniczący Komisji przekazuje wypracowane stanowisko Przewodniczącemu Rady w formie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem.
- Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia. O sposobie załatwienia petycji Przewodniczący Rady zamieszcza informację na stronie internetowej(BIP).
- O sposobie rozpatrzenia odpowiednio skargi, wniosku, petycji Przewodniczący Rady informuje zainteresowany podmiot.
- Przewodniczący Rady corocznie w terminie do 30 czerwca kieruje do zamieszczenia na BIP-e Starostwa informację o rozpatrzonych petycjach w roku poprzednim .”
- w § 27:
- skreśla się ust.5;
- zmienia się ust. 6, który po zmianach otrzymuje brzmienie:
„6. Przewodniczącego Komisji i jego Zastępcę wybierają radni danej komisji spośród siebie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów z zachowaniem wyjątków wyboru w Komisji Rewizyjnej oraz Komisji skarg, wniosków i petycji.”
- w § 28 w ust. 2 zmienia się treść zdania pierwszego, które po zmianach otrzymuje brzmienie:
„2. Komisja stała, za wyjątkiem Komisji skarg, wniosków i petycji, działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę.” - w § 31 w ust. 1 zdanie drugie skreśla się;
- w § 32 dodaje się ust.1a w brzmieniu:
„1a. Radny może przyjmować mieszkańców powiatu w siedzibie Starostwa Powiatowego.” - w § 41 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Na wniosek radnego zawiadomienia o terminie sesji oraz dokumenty i inne materiały związane z wykonywaniem mandatu radnego mogą być dostarczane za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na konta mailowe utworzone na serwerze pocztowym administrowanym przez Starostwo Powiatowe.” - zmienia się § 46, § 47, które po zmianach otrzymuje brzmienie:
„ § 46- Interpelacje i zapytania dotyczące powiatu radni mogą kierować do Starosty.
- Interpelacje dotyczą spraw o istotnym znaczeniu dla powiatu. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów powiatu, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Zapytanie powinno zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jego przedmiotem oraz z niego wynikające.”
„ § 47
- Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Staroście. Starosta lub wskazana przez niego osoba udziela odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.
- Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej oraz w na tablicy ogłoszeń.”
- w § 52 w ust. 1 w pkt 4 kropkę zamienia się na przecinek i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) grupa mieszkańców powiatu posiadająca czynne prawa wyborcze do powiatu w liczbie co najmniej 300 osób na podstawie zasad określonych w odrębnej uchwale.” - w § 52 zmienia się ust. 3, który po zmianach otrzymuje brzmienie:
„3. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1pkt 1-3) i 5) wymagają zaopiniowania przez Zarząd.” - Zmienia się § 56, który po zmianach otrzymuje brzmienie:
„ § 56.1 Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki, przy równoczesnym, wykorzystaniu urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.- W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 1 nie jest możliwe z przyczyn technicznych przeprowadza się głosowanie imienne w ten sposób, że Przewodniczący wyczytuje kolejno nazwiska Radnych, którzy odpowiadają jak głosują („za”, „przeciw” lub „wstrzymują się”).
- Przewodniczący niezwłocznie po przeprowadzeniu głosowania odczytuje zbiorczy wynik głosowania.
- Głosowanie, o którym w ust. 1 może być równocześnie prezentowane (wyświetlane) za pomocą urządzenia technicznego.
- Imienne wykazy głosowań podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Starostwa, na tablicy ogłoszeń oraz załącza się do protokołu z przebiegu sesji."
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z mocą obowiązującą od kadencji Rady Powiatu następującej po kadencji, w czasie której uchwała została podjęta.