ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-12 15:40:04 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

UCHWAŁA Nr IX-53/99
Rady Powiatu w Giżycku
z dnia 28.09.1999 r.

w sprawie określenia trybu prac nad projektem budżetu powiatu oraz zakresu i formy informacji i sprawozdania z jego wykonania.

Na podstawie art. 53 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. nr 91, poz.578 z późn. zm.) oraz art. 135 ust. 2 Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala co następuje:

§ 1

Kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego, jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.

§ 2

Projekty planów finansowych o których mowa w § 1 opracowywane są między innymi na podstawie:

  1. wskaźników Ministra Finansów
  2. wskazówek Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu do projektu budżetu
  3. prognozy cen w roku budżetowym
  4. przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy
  5. wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy
  6. stawek podatkowych i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego
  7. przewidywanego wykonania planu dochodów i wydatków w roku poprzedzającym rok budżetowy.

§ 3

Skarbnik Powiatu w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także szacunkowe kwoty dochodów własnych powiatu, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i subwencji ogólnej z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu powiatu.

§ 4

  1. Zarząd Powiatu przygotowuje na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Powiatu, projekt budżetu powiatu.
  2. Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia powiatowego, Zarząd przedkłada Radzie Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
  3. Zarząd Powiatu przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy celem zaopiniowania.

§ 5

  1. Przewodniczący Rady Powiatu przesyła niezwłocznie po otrzymaniu projekt Budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym Komisjom Rady.
  2. Komisje Rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu oraz wnioski do projektu wraz z uzasadnianiem. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję realnego źródła jego sfinansowania.
  3. Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania w terminie 7 dni od daty ich przedstawienia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, ostatecznej opinii o projekcie budżetu.
  4. W posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, na którym opiniowany jest projekt budżetu, uczestniczą przewodniczący pozostałych stałych Komisji Rady Powiatu lub ich zastępcy.

§ 6

  1. Niezwłocznie po sporządzeniu przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Finansów pisemnej opinii, jest ona przekazywana Zarządowi Powiatu, który po zapoznaniu się z jej treścią dokonuje ewentualnych poprawek w projekcie budżetu powiatu.
  2. Nie uwzględnienie w projekcie budżetu wniosków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów wymaga uzasadnienia Zarządu.

§ 7

Przy sporządzaniu projektu porządku Sesji Rady Powiatu, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione punkty:

  1. przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem
  2. przedstawienie opinii komisji stałych, w tym opinii Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów
  3. przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie
  4. przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i opinii komisji stałych
  5. dyskusja nad projektem uchwały budżetowej
  6. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej

§ 8

Projekt uchwały budżetowej obejmuje:

  1. ogólną kwotę dochodów z wyszczególnieniem ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej
  2. ogólną kwotę wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z uwzględnieniem:
    1. wydatków bieżących, w tym w szczególności:
      • - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
      • - dotacji
      • - wydatków na obsługę długu powiatu
      • - wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat
    2. wydatków majątkowych
  3. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej
  4. wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów
  5. plany przychodów i rozchodów zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych
  6. plany przychodów i rozchodów funduszy celowych
  7. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi ustawami
  8. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych w drodze porozumień i/lub umów z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
  9. upoważnienia dla Zarządu

Projekt uchwały budżetowej może zawierać:

  1. rezerwę ogólną na wydatki nieprzewidziane
  2. rezerwę celową (np. na inwestycje, wynagrodzenia osobowe, sfinansowanie zobowiązań z tytułu poręczeń itp.)

§ 9

Do projektu uchwały budżetowej Zarząd dołącza:

  1. część opisową (objaśnienie)
  2. informację o stanie mienia powiatowego

§ 10

Część opisowa (objaśnienie) do projektu uchwały budżetowej obejmuje:

  1. omówienie dochodów wg ważniejszych źródeł
  2. omówienie poszczególnych wydatków, w tym:
    • wydatków na zadania własne
    • wydatków na zadania zlecone
    • wydatków na cele inwestycyjne
    • dotacji dla innych podmiotów
  3. omówienie źródeł pokrycia ewentualnego deficytu oraz spłat rat kredytów i/lub pożyczek w przypadku ich zaciągnięcia
  4. omówienie zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności:
    • nazw inwestycji
    • źródeł finansowania, w tym zaangażowania środków budżetu powiatu
    • stanu zaawansowania robót
    • ogólnego kosztu inwestycji
    • dat rozpoczęcia i zakończenia inwestycji
  5. informację o źródłach przychodów i rodzajach rozchodów jednostek gospodarki pozabudżetowej

§ 11

Informacja o stanie mienia powiatowego winna zawierać:

  1. dane dotyczące przysługujących powiatowi praw własności
  2. dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych
  3. dane o zmianach w stanie mienia powiatowego, w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji
  4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania
  5. inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatowego

§ 12

Bez zgody Zarządu Powiatu Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu.

§ 13

W celu wykonywania budżetu powiatu Zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej:

  1. opracowuje układ wykonawczy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów i wydatków
  2. przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu
  3. opracowuje plan finansowy z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych powiatowi ustawami, przyjmując jako podstawę dla tego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel w danym roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa

§ 14

W planie finansowym Starostwa Powiatowego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nie ujęte w planach innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Powiatu i Zarządu Powiatu.

§ 15

W planie, o którym mowa w § 14 ujmuje się także:

  1. dotacje dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych
  2. pozostałe dotacje i środki przekazywane na rzecz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych
  3. wpłaty na rzecz związków jednostek samorządu terytorialnego
  4. płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych

§ 16

Do zmian w planie dochodów i wydatków dokonywanych w trakcie roku budżetowego stosuje się odpowiednio przepisy Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn.zm.), przy czym:

  • w przypadkach określonych w art. 128 w/w ustawy wymagana jest pozytywna opinia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów
  • terminy opracowania materiałów ustala Zarząd Powiatu, terminy opiniowania: Przewodniczący Rady Powiatu

§ 17

  1. Zarząd Powiatu przedstawia Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze, w terminie do 31 sierpnia roku budżetowego, a sprawozdanie roczne, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rocznych, w terminie do 31 marca następnego roku.
  2. Informacja i sprawozdanie, o których mowa w pkt. 1, opracowywane jest w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej, w podziale na część opisową i tabelaryczną, przy czym:
    1. część opisowa winna zawierać w szczególności:
      • opis zmian dokonanych w planie dochodów i wydatków w trakcie roku budżetowego, w tym rozdysponowanie rezerwy budżetowej
      • przedstawienie ogólnego wyniku wykonania budżetu za dany okres sprawozdawczy
      • omówienie wykonania planu dochodów oraz planu wydatków
      • przyczyny ewentualnych większych odchyleń w realizacji planu dochodów i wydatków
      • zagrożeń dla dalszej realizacji budżetu (dotyczy informacji z wykonania budżetu za I półrocze
      • wyników realizacji planów jednostek gospodarki pozabudżetowej (zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne) i powiatowych funduszy celowych
      • omówienie realizacji zadań inwestycyjnych
    2. część tabelaryczna winna być przedstawiona zgodnie z załącznikami uchwały budżetowej ze wskazaniem następujących danych:
      • plan wg uchwały budżetowej
      • plan po zmianach
      • wykonanie w zł
      • wykonanie w %

§ 18

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 19

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji.

« powrót do poprzedniej strony