Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Akapit nr - brak tytułu
UCHWAŁA Nr IX-53/99
Rady Powiatu w Giżycku
z dnia 28.09.1999 r.
w sprawie określenia trybu prac nad projektem budżetu powiatu oraz zakresu i formy informacji i sprawozdania z jego wykonania.
Na podstawie art. 53 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. nr 91, poz.578 z późn. zm.) oraz art. 135 ust. 2 Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala co następuje:
§ 1
Kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego, jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.
§ 2
Projekty planów finansowych o których mowa w § 1 opracowywane są między innymi na podstawie:
- wskaźników Ministra Finansów
- wskazówek Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu do projektu budżetu
- prognozy cen w roku budżetowym
- przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy
- wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy
- stawek podatkowych i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego
- przewidywanego wykonania planu dochodów i wydatków w roku poprzedzającym rok budżetowy.
§ 3
Skarbnik Powiatu w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także szacunkowe kwoty dochodów własnych powiatu, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i subwencji ogólnej z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu powiatu.
§ 4
- Zarząd Powiatu przygotowuje na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Powiatu, projekt budżetu powiatu.
- Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia powiatowego, Zarząd przedkłada Radzie Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Zarząd Powiatu przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy celem zaopiniowania.
§ 5
- Przewodniczący Rady Powiatu przesyła niezwłocznie po otrzymaniu projekt Budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym Komisjom Rady.
- Komisje Rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu oraz wnioski do projektu wraz z uzasadnianiem. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję realnego źródła jego sfinansowania.
- Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania w terminie 7 dni od daty ich przedstawienia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, ostatecznej opinii o projekcie budżetu.
- W posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów, na którym opiniowany jest projekt budżetu, uczestniczą przewodniczący pozostałych stałych Komisji Rady Powiatu lub ich zastępcy.
§ 6
- Niezwłocznie po sporządzeniu przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Finansów pisemnej opinii, jest ona przekazywana Zarządowi Powiatu, który po zapoznaniu się z jej treścią dokonuje ewentualnych poprawek w projekcie budżetu powiatu.
- Nie uwzględnienie w projekcie budżetu wniosków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów wymaga uzasadnienia Zarządu.
§ 7
Przy sporządzaniu projektu porządku Sesji Rady Powiatu, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu, powinny być uwzględnione punkty:
- przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem
- przedstawienie opinii komisji stałych, w tym opinii Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów
- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie
- przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i opinii komisji stałych
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej
- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej
§ 8
Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
- ogólną kwotę dochodów z wyszczególnieniem ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej
- ogólną kwotę wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z uwzględnieniem:
- wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
- - dotacji
- - wydatków na obsługę długu powiatu
- - wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat
- wydatków majątkowych
- wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej
- wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów
- plany przychodów i rozchodów zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych
- plany przychodów i rozchodów funduszy celowych
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi ustawami
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych w drodze porozumień i/lub umów z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
- upoważnienia dla Zarządu
Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
- rezerwę ogólną na wydatki nieprzewidziane
- rezerwę celową (np. na inwestycje, wynagrodzenia osobowe, sfinansowanie zobowiązań z tytułu poręczeń itp.)
§ 9
Do projektu uchwały budżetowej Zarząd dołącza:
- część opisową (objaśnienie)
- informację o stanie mienia powiatowego
§ 10
Część opisowa (objaśnienie) do projektu uchwały budżetowej obejmuje:
- omówienie dochodów wg ważniejszych źródeł
- omówienie poszczególnych wydatków, w tym:
- wydatków na zadania własne
- wydatków na zadania zlecone
- wydatków na cele inwestycyjne
- dotacji dla innych podmiotów
- omówienie źródeł pokrycia ewentualnego deficytu oraz spłat rat kredytów i/lub pożyczek w przypadku ich zaciągnięcia
- omówienie zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności:
- nazw inwestycji
- źródeł finansowania, w tym zaangażowania środków budżetu powiatu
- stanu zaawansowania robót
- ogólnego kosztu inwestycji
- dat rozpoczęcia i zakończenia inwestycji
- informację o źródłach przychodów i rodzajach rozchodów jednostek gospodarki pozabudżetowej
§ 11
Informacja o stanie mienia powiatowego winna zawierać:
- dane dotyczące przysługujących powiatowi praw własności
- dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych
- dane o zmianach w stanie mienia powiatowego, w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji
- dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania
- inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatowego
§ 12
Bez zgody Zarządu Powiatu Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu.
§ 13
W celu wykonywania budżetu powiatu Zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej:
- opracowuje układ wykonawczy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów i wydatków
- przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz o wysokości dotacji i wpłat do budżetu
- opracowuje plan finansowy z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych powiatowi ustawami, przyjmując jako podstawę dla tego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel w danym roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa
§ 14
W planie finansowym Starostwa Powiatowego ujmuje się wszystkie wydatki budżetowe nie ujęte w planach innych jednostek budżetowych, w tym wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Powiatu i Zarządu Powiatu.
§ 15
W planie, o którym mowa w § 14 ujmuje się także:
- dotacje dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych
- pozostałe dotacje i środki przekazywane na rzecz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego i związków komunalnych
- wpłaty na rzecz związków jednostek samorządu terytorialnego
- płatności oraz składki wpłacane na rzecz instytucji krajowych i zagranicznych
§ 16
Do zmian w planie dochodów i wydatków dokonywanych w trakcie roku budżetowego stosuje się odpowiednio przepisy Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn.zm.), przy czym:
- w przypadkach określonych w art. 128 w/w ustawy wymagana jest pozytywna opinia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów
- terminy opracowania materiałów ustala Zarząd Powiatu, terminy opiniowania: Przewodniczący Rady Powiatu
§ 17
- Zarząd Powiatu przedstawia Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze, w terminie do 31 sierpnia roku budżetowego, a sprawozdanie roczne, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rocznych, w terminie do 31 marca następnego roku.
- Informacja i sprawozdanie, o których mowa w pkt. 1, opracowywane jest w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej, w podziale na część opisową i tabelaryczną, przy czym:
- część opisowa winna zawierać w szczególności:
- opis zmian dokonanych w planie dochodów i wydatków w trakcie roku budżetowego, w tym rozdysponowanie rezerwy budżetowej
- przedstawienie ogólnego wyniku wykonania budżetu za dany okres sprawozdawczy
- omówienie wykonania planu dochodów oraz planu wydatków
- przyczyny ewentualnych większych odchyleń w realizacji planu dochodów i wydatków
- zagrożeń dla dalszej realizacji budżetu (dotyczy informacji z wykonania budżetu za I półrocze
- wyników realizacji planów jednostek gospodarki pozabudżetowej (zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne) i powiatowych funduszy celowych
- omówienie realizacji zadań inwestycyjnych
- część tabelaryczna winna być przedstawiona zgodnie z załącznikami uchwały budżetowej ze wskazaniem następujących danych:
- plan wg uchwały budżetowej
- plan po zmianach
- wykonanie w zł
- wykonanie w %
- część opisowa winna zawierać w szczególności:
§ 18
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 19
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji.