ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Zezwolenie na zbieranie odpadówDrukuj informacjęSprawa: Zezwolenie na zbieranie odpadów

Szczegóły informacji

Zezwolenie na zbieranie odpadów

Wydział: Wydział Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej i Rolnictwa

Ogłoszono dnia: 2013-04-15 09:11:50

Termin załatwienia

1. Nie później niż w ciągu 1- miesiąca w przypadku sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego. 2. Nie później niż w ciągu 2- miesięcy w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej. Art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.- Kodeks postępowania administracyjnego

Miejsce załatwienia

Wydział Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej i Rolnictwa (pokój 221) w Starostwie Powiatowym w Giżycku, Al. 1 Maja 14

Telefon kontaktowy

087 428 59 58 w. 54

Adres e-mail

srodowisko3@gizycko.starostwo.gov.pl

Miejsce odbioru

Starostwo Powiatowe
Al. 1 Maja 14
11-500 Giżycko

Wymagane Dokumenty

Wiosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów powinien zawierać:
  1. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów.
  2. Wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania, z podaniem ich kodów.
  3. Oznaczenie miejsca zbierania odpadów (należy wskazać adres zakładu – obiektu i powierzchnię działki geodezyjnej, na której będą zbierane odpady).
  4. Wskazanie:
    a)    miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów (szczegółowy opis + mapa, szkic z zaznaczonymi miejscami magazynowania poszczególnych rodzajów odpadów).
    b)    maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku.
    c)    największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów.
    d)     całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego
  5. Szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów.
  6. Przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska (m.in.:
    a)    informację o tytule prawnym wnioskodawcy do terenu, na którym magazynuje, zbiera odpady,  
    b)    informację o dokumentach potwierdzających, że zbieranie odpadów zlokalizowano zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (informacja o zgodności z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku planu miejscowego - przedstawić decyzję o warunkach zabudowy);
    c)    informację o dokumentach określających funkcję obiektu budowlanego, potwierdzających możliwość prowadzenia w tym obiekcie zbierania odpadów tj. informacja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu lub informacja o przyjętym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego).
  7. Oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów (w tym czas na jaki ma być wydane zezwolenie).
  8. Opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem.
  9. Opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona.
  10. Proponowana forma i wysokość zabezpieczenia roszczeń w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów ewentualnego wykonania zastępczego, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach.
    1).    Posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyłączeniem zarządzającego składowiskiem odpadów, jest obowiązany do ustanowienia zabezpieczenia roszczeń w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów wykonania zastępczego:
    a)    decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, o której mowa w art. 26 ust. 2,
    b)    obowiązku wynikającego z art. 47 ust. 5
    – w tym usunięcia odpadów i ich zagospodarowania łącznie z odpadami stanowiącymi pozostałości z akcji gaśniczej lub usunięcia negatywnych skutków w środowisku lub szkód w środowisku w rozumieniu ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie w ramach prowadzonej działalności polegającej na zbieraniu lub przetwarzaniu odpadów.
    2).    Obowiązek ustanowienia zabezpieczeń roszczeń nie dotyczy:
    -    odpadów obojętnych określonych w rozporzadzeniu Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na składowiskach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1277),
    -    odpadów spełniających kryteria dopuszczenia odpadów do składowania na skladowisku odpadów obojętnych, określonych w rozporzadzeniu Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na skadowiskach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1277),
    -    popiołów, żużli i gipsów oraz wydobytej w trakcie robót budowlanych  niezanieczyszczonej gleby lub ziemi.
    3).    Wysokość zabezpieczenia roszczeń oblicza się jako iloczyn największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub miejscu magazynowania odpadów, z uwzględnieniem wymiarów obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, oraz stawki zabezpieczenia roszczeń.
    Stawki zabezpieczenia roszczeń wylicza się według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń  (Dz. U. z 2019 r. poz. 256).
    4).    Zabezpieczenie roszczeń może mieć formę depozytu, gwarancji bankowej, gwarancji  ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej.
    5).    W gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisie ubezpieczeniowej stwierdza się, że w dowolnym czasie, do wydania ostatecznej decyzji o zwrocie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej, o której mowa w ust. 18, w razie wystąpienia negatywnych skutków w środowisku lub szkód w środowisku w rozumieniu ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, powstałych w wyniku niewywiązania się przez podmiot z obowiązków określonych w niniejszej ustawie, w tym obowiązków wynikających z posiadanego zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, lub konieczności usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich magazynowania lub składowania, bank lub zakład ubezpieczeniowy uregulują zobowiązania na rzecz organu prowadzącego egzekucję tych obowiązków.
    6).    W przypadku gdy zabezpieczenie roszczeń ma formę gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej, gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa:
    -    upoważniona do gwarantowania długu celnego;
    -    mająca siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
  11. Informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
 
Załączniki do wniosku:

1.    Zaświadczenie o niekaralności:
a)    posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
b)    wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej
-    za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny.
2.    Zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.
3.    Oświadczenie o niekaralności:
a)    posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
b)    wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,
-    lub o liczbie prawomocnych wyroków skazujących te osoby, za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 ustawy o odpadach.
4.    Oświadczenie, że w stosunku do:
a)    posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
b)    posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna
-    w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł.
5.    Oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy:
a)    w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub
b)    któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 194, w ostatnich 10 latach, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę                150 000 zł
-    za naruszenia popełnione w czasie, gdy jest lub był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego przedsiębiorcy.
Oświadczenia, o których mowa w pkt 3-5, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
6.    Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania, o ile jest wymagana (kserokopia decyzji z klauzulą ostateczności i potwierdzona za zgodność z oryginałem, np. przez Organ wydający).
7.    Operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej wykonany przez:
a)    rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, o którym mowa w rozdziale 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej – w przypadku gdy organem właściwym jest marszałek województwa albo regionalny dyrektor ochrony środowiska,
b)    osobę, o której mowa w art. 4 ust. 2a tej ustawy, czyli osobę posiadającą tytuł zawodowy inżyniera pożarnictwa, lub która ukończyła w Szkole Głównej Służby Pożarniczej studia wyższe w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w specjalności inżyniera bezpieczeństwa pożarowego) – w przypadku gdy organem właściwym jest starosta
(z wyłączeniem postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne; niewyczerpujący wykaz kategorii odpadów niepalnych określa załącznik nr 2a do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
8.    Postanowienie komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej (uzgodnienie operatu przeciwpożarowego), o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy o odpadach na które przysługuje zażalenie.
Uzgadniając warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej:
1) wyraża zgodę na ich zastosowanie albo
2) wyraża zgodę na ich zastosowanie pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań,   
    albo
3) nie wyraża zgody na ich zastosowanie.
Operat przeciwpożarowy stanowi opinię, o której mowa w art. 11n ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.
(z wyłączeniem postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne; niewyczerpujący wykaz kategorii odpadów niepalnych określa załącznik nr 2a do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach).
9.    Dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do terenu, na którym magazynowane będą odpady, a w przypadku zbierania odpadów niebezpiecznych lub zbierania odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości, o której mowa w art. 41b ust. 1, z zastrzeżeniem art. 41b ust. 2, 3, 4 ustawy o odpadach tj.:
a)    ustanowienie użytkowania nieruchomości, na której będą zbierane lub przetwarzane odpady, wymaga złożenia oświadczenia w formie aktu notarialnego również przez użytkownika. W oświadczeniu wskazuje się masę i rodzaje odpadów, które mogą być zbierane lub przetwarzane w okresie roku na nieruchomości będącej przedmiotem użytkowania,
b)    umowa dzierżawy nieruchomości, na której będą zbierane lub przetwarzane odpady, wymaga zawarcia w formie aktu notarialnego. W umowie wskazuje się masę i rodzaje odpadów, które mogą być zbierane lub przetwarzane w okresie roku na tej nieruchomości,
c)    ustanawiający użytkowanie oraz dzierżawca są obowiązani zawrzeć, odpowiednio w oświadczeniu o ustanowieniu użytkowania lub w umowie dzierżawy, oświadczenie, że są świadomi odpowiedzialności solidarnej, o której mowa w art. 12 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.
10.    Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana (kserokopia decyzji z klauzulą ostateczności i potwierdzona za zgodność z oryginałem, np. przez Organ wydający).
11.    Oryginał dowodu wniesienia należnej opłaty skarbowej (może to być także wydruk dokumentu elektronicznego sporządzonego na podstawie ustawy Prawo Bankowe – potwierdzający wykonaną operację przelewu).
12.    Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty skarbowej.
 
 
Wszelkie dokumenty przedłożone w formie kserokopii winny być potwierdzone „za zgodność z oryginałem”.

Opłaty

  • Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów – 616 zł (słownie: sześćset szesnaście złotych) - część III ust. 43c pkt a załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
  • Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) - 17 zł (słownie: siedemnaście złotych) - część IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej

Przedłużenie terminu ważności lub zmiana warunków wydanego zezwolenia na zbieranie odpadów:
  • 50 % stawki określonej od zezwolenia, jeżeli dotyczy przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności, 100% jeżeli treścią zmiany jest kolejny rodzaj działalności - część III ust. 46  załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia - art. 6 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o opłacie skarbowej


UWAGA!!!
Przelew opłaty skarbowej drogą elektroniczną powinien zawierać w tytule: przedmiot i tytuł opłaty tj.: opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów; w przypadku udzielonego pełnomocnictwa: opłata skarbowa od pełnomocnictwa załączonego do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów

Tryb odwoławczy

  • Organem odwoławczym od decyzji wydanej przez Starostę Giżyckiego jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie.
  • Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Starosty Giżyckiego

Uwagi

  1. Poprzez zbieranie odpadów rozumie się gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz czasowe przechowywanie odpadów obejmujące tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów.
  2. Zezwolenie na zbieranie odpadów, jest wydawane po przeprowadzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, z udziałem przedstawiciela właściwego organu, kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska.
  3. Zezwolenie na zbieranie odpadów jest wydawane po przeprowadzeniu przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1, oraz w postanowieniu, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy o odpadach.
    Przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli przez komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej nie stosuje się w przypadku zezwoleń na zbieranie odpadów, które dotyczą wyłącznie odpadów niepalnych.
  4. Wniosek  o wydanie  zezwolenia na zbieranie odpadów   składany przez przedsiębiorcę prowadzącego   punkt  zbierania   pojazdów  wycofanych   z eksploatacji -  powinien  dodatkowo  spełniać   wymagania określone w art. 32 ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów  wycofanych  z eksploatacji i rozporządzeniu Ministra Gospodarki  i Pracy z dnia 12 października 2005  r. w sprawie   wymagań dla punktów   zbierania pojazdów  wycofanych  z eksploatacji.
  5. Przedsiębiorca  prowadzący punkt zbierania pojazdów jest  obowiązany w  terminie 14 dni złożyć zawiadomienie  o zakończeniu  działalności w zakresie zbierania pojazdów  wycofanych   z eksploatacji lub o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.
  6. Zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany do przekazania, w  terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności, informacji, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz spełnić obowiązki, o których mowa w art. 45 ust. 2 i 3 ww. ustawy.
     

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
  • Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości zabezpieczenia roszczeń

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Starostwo Powiatowe w Giżycku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Katarzyna Maciejczuk
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2013-04-15
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Marzena Potomska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-04-15 09:00:33
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Katarzyna Maciejczuk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-04-15 09:11:50
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Katarzyna Maciejczuk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2020-05-27 12:38:41
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
5127 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony