§ 1
Uchwała określa szczegółowy sposób konsultowania z radą pożytku publicznego, organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji oraz programów współpracy z organami pozarządowymi, zwanych dalej konsultacjami.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Giżycku
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Giżycku,
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Giżyckiego,
- Starostwo – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Giżycku,
- Jednostka powiatowa – należy przez to rozumieć powiatową jednostkę organizacyjną działającą w strukturze Powiatu Giżyckiego,
- Organizacjach – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, o której mowa w pkt 7, jak również Powiatową Radę Działalności Pożytku Publicznego, w przypadku jej utworzenia,
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 ze zm.).
§ 3
- Z organizacjami konsultowane są projekty aktów prawa miejscowego stanowionych przez Radę w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji oraz projektów programów współpracy z tymi organizacjami.
- Konsultacje przeprowadzane są z uwzględnieniem zasady pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności , uczciwej konkurencji
i jawności. - Forma, termin i zakres przeprowadzenia konsultacji powinny być adekwatne do przedmiotu projektowanego aktu prawa miejscowego oraz liczby organizacji, których statutowej działalności dotyczy ten akt.
§ 4
- Starosta w formie ogłoszenia wszczyna przeprowadzenie konsultacji, o których mowa w § 3 ust.1 uchwały, wskazując :
- przedmiot konsultacji ,
- formę konsultacji lub formy konsultacji,
- datę rozpoczęcia i zakończenia konsultacji,
- komórkę organizacyjną Starostwa lub jednostkę powiatową odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji ,
- stronę internetową, na której zamieszczono projekt aktu poddawanego konsultacji lub miejsce, w którym można uzyskać projekt aktu do pobrania lub do wglądu.
- Konsultacje mogą być prowadzone w szczególności w następujących formach:
- zgłaszania uwag i opinii przez zainteresowane organizacje. Uwagi i opinie zgłaszane są w formie pisemnej lub elektronicznej (mailowej) do projektu aktu:
- zamieszczonego na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Starostwa lub
- przesyłanego drogą mailową lub pocztą do organizacji, której działalności statutowej dotyczy akt,
- otwartego spotkania z przedstawicielami organizacji, na którym przedstawiany jest przedmiot konsultacji,
- dyskusji na forum internetowym.
- zgłaszania uwag i opinii przez zainteresowane organizacje. Uwagi i opinie zgłaszane są w formie pisemnej lub elektronicznej (mailowej) do projektu aktu:
- Organizacje przy zgłaszaniu uwag i opinii mogą korzystać ze wzoru formularza, stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.
§ 5
Warunkiem udziału organizacji w konsultacjach jest podanie następujących informacji:
- nazwy i adresu,
- danych rejestrowych,
- osoby uprawnione do reprezentowania organizacji,
- imię i nazwisko przedstawiciela zgłoszonego do udziału w konsultacjach.
§ 6
- Opinie i uwagi organizacji niezawierające danych, o których mowa w § 5 lub złożone po terminie zakończenia konsultacji nie będą brane pod uwagę w toku procedury legislacyjnej nad konsultowanym projektem aktu.
- Nieprzedstawienie opinii w wyznaczonym terminie oznacza rezygnację organizacji z prawa do jej wyrażenia.
§ 7
- W terminie 14 dni od zakończenia konsultacji komórka organizacyjna Starostwa lub jednostka powiatowa odpowiedzialne za przeprowadzenie konsultacji sporządzają sprawozdanie zawierające m.in.:
- omówienie przebiegu konsultacji,
- przedstawienie uwag i opinii zgłoszonych przez organizacje,
- ewentualne propozycje zmian do projektu aktu uwzględniające najczęściej składane wnioski i sugestie .
- Sprawozdanie podawane jest do publicznej wiadomości na stronie internetowej Starostwa.
- Starosta zapoznaje Zarząd z przeprowadzonymi konsultacjami i treścią sprawozdania.
- Sprawozdanie przedkładane jest Radzie wraz z projektem aktu prawa miejscowego, poddanego konsultacji i ewentualnymi wprowadzonymi zmianami w stosunku do pierwotnego tekstu.
- Wyniki konsultacji nie są wiążące.
§ 8
Konsultacje uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób i podmiotów biorących udział w konsultacjach, jeżeli zostały przeprowadzone w sposób przedstawiony w niniejszej uchwale.
§ 9
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Giżycku.
§ 10
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.