Zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami powiatu i Skarbu Państwa, wywłaszczaniem nieruchomości, ochroną gruntów rolnych i leśnych oraz realizacją zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie gospodarki nieruchomościami, wywłaszczania nieruchomości i ochrony gruntów rolnych i leśnych:
- prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa;
- zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa;
- zbywanie nieruchomości Powiatu Giżyckiego;
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
- zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa;
- przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd;
- wygaszanie trwałego zarządu nieruchomością Skarbu Państwa;
- przekazywanie nieruchomości Powiatu Giżyckiego w trwały zarząd;
- wygaszanie trwałego zarządu nieruchomością Powiatu Giżyckiego;
- aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu;
- aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu nieruchomością;
- nieodpłatne przyznawanie na własność działek gruntu i działek pod budynkami osobom, które przekazały gospodarstwo rolne do Skarbu Państwa w zamian za rentę lub ich spadkobiercom;
- opiniowanie podziału nieruchomości Skarbu Państwa;
- wydawanie zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody;
- wywłaszczanie nieruchomości;
- zwrot wywłaszczonych nieruchomości;
- scalanie i wymiana gruntów;
- zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej;
- nakładanie kar za samowolne wyłączenie gruntów z produkcji rolnej;
- wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik nie wyraził na to zgody;
W zakresie zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
- prowadzenie dla obszaru powiatu:
- ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości),
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, zwaną powiatową bazą GESUT,
- gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych:
- rejestru cen i wartości nieruchomości,
- szczegółowych osnów geodezyjnych i kartograficznych,
- dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych obiektów topograficznych (używany skrót BDOT) o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000
- tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych:
- mapy ewidencyjnej w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000,
- mapy zasadniczej w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
-
- koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
- zakładanie osnów szczegółowych;
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
]]>