ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi w trybie art. 130a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym Drukuj informacjęSprawa: Usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi w trybie art. 130a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym

Szczegóły informacji

Usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi w trybie art. 130a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Wydział Komunikacji

Ogłoszono dnia: 2015-11-26 13:14:49

Termin załatwienia

W dniu dokonania opłaty.

Miejsce załatwienia

Wydział Komunikacji (pokój 4A - niski parter) w Starostwie Powiatowym w Giżycku; Al. 1 Maja 14; 11-500 Giżycko
 
Godziny obsługi klientów: 8:00 - 14:30

Telefon kontaktowy

(087) 428 59 58 wew. 23

Adres e-mail

komunikacja@gizycko.starostwo.gov.pl

Miejsce odbioru

Miejsce odbioru pojazdu
TOP-CARS Marek Fedio ul. Obwodowa 3, 11-500 Giżycko.

Wymagane Dokumenty

Wydanie pojazdu następuje za zgodą podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty. Do odbioru pojazdu niezbędne są:
  • zezwolenie na odbiór pojazdu wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu,
  • dowód wpłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w Giżycku.
O wysokości opłaty informuje podmiot odpowiedzialny za usunięcie i przechowywanie pojazdu.
Opłatę można uiścić w kasie Starostwa Powiatowego w Giżycku po uprzednim naliczeniu opłaty przez pracownika Wydziału Komunikacji lub na konto Starostwa Powiatowego w Giżycku nr 62 9343 0005 0013 0101 2000 0010
Dowód wpłaty powinien zawierać imię i nazwisko właściciela oraz numer rejestracyjny pojazdu.

Czas realizacji

Wydanie pojazdu następuje w dniu dokonania opłaty.

Opłaty

Zgodnie z Uchwałą Nr XIII.84.2015 Rady Powiatu w Giżycku z dnia 29 października 2015 r. stawki opłat brutto za usunięcie i parkowanie pojazdów na parkingach strzeżonych wynoszą od dnia 1 stycznia 2016 r.:
  1. Za usunięcie pojazdu z drogi na koszt właściciela w przypadkach określonych w art. 130 a ust. 1 i 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym  ustala się opłatę  w wysokości brutto:
     
    rower lub motorower  
     111  zł
    motocykl     
     219  zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 
     480  zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t
     599  zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t
     848  zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 
     1250 zł
    pojazd przewożący materiały niebezpieczne
     1521 zł

  2. Za przechowywanie na parkingu strzeżonym pojazdu usuniętego z drogi na koszt właściciela ustala się za każdą dobę w wysokości brutto:
     
    rower lub motorower
     19 zł
    motocykl
     26 zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
     39 zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t
     51 zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t
     73 zł
    pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t
     134 zł
    pojazd przewożący materiały niebezpieczne
     197 zł

  3. Ustala się koszty, o których mowa w art. 130 a ust. 2 a ustawy Prawo o ruchu drogowym w wysokości 50 % opłaty określonej w § 1 ust. 1 tej uchwały uwzględniając rodzaj pojazdu.

Tryb odwoławczy

Wszelkie reklamacje/odwołania/zastrzeżenia itp. co do okoliczności będących podstawą do wydania dyspozycji usunięcia pojazdu winny być kierowane do podmiotu, który taką dyspozycję wydał to jest Policji.

Uwagi

Zgodnie z art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012r. poz.1137 z późn. zm.) pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
  1. pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
  2. nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy Prawo o ruchu drogowym;
  3. przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
  4. pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
  5. pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
  6. pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
  1. kierowała nim osoba:
    1. znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
    2. nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
  2. jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
Pojazd usunięty z drogi umieszcza się na parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłat za jego usunięcie i przechowywanie. Na terenie Powiatu giżyckiego podmiotem odpowiedzialnym za usuwanie i umieszczenie na parkingu oraz przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi jest: Top- Cars Marek Fedio 11-500 Giżycko, ul. Obwodowa
 
Jeżeli pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w terminie 3 miesięcy od daty wydania dyspozycji  jego usunięcia z drogi, przedsiębiorca prowadzący parking powiadamia o tym fakcie starostę, który następnie występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu.
Zgodnie z art. 130a ust. 10h ustawy Prawo o ruchu drogowym koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu.

Podstawa prawna

 
  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
  2. Uchwała Rady Powiatu w Giżycku Nr II.21.2018 z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie wysokości opłat za usuwanie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu.
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011 roku w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej
 
« powrót do poprzedniej strony